Type 22018-12-01T17:40:24+00:00

Type 2: Hjælperen

Bliver blandt andet kaldt for: Hjælperen – Forælderen – Værten – Behageren.

2´ere fremstår ofte som smilende, empatiske og imødekommende personer, der oplever stor tilfredsstillelse ved at yde andre hjælp, støtte eller omsorg. For 2´ere er tilfredsstillelsen af egne behov ind imellem lidt vanskeligere at få taget hånd om.

”Jeg har en veludviklet radar over for andre menneskers følelser, og hvad der kan gøre dem godt. Jeg kan nærmest se, hvad de har brug for, også selv om jeg ikke kender dem. Det er undertiden frustrerende at være så opmærksom på andres behov – særlig hvis de ikke selv forstår, hvad deres behov er, eller jeg ikke er i stand til at gøre så meget for dem, som jeg gerne ville. Indimellem ville jeg ønske, at jeg var bedre til at sige nej, fordi jeg tit ender med at investere meget mere energi i at tage mig af andre end i at tage mig af mig selv. Jeg kan blive såret, når andre tror, at jeg forsøger at manipulere med dem eller kontrollere dem, når det eneste jeg prøver på, er at forstå dem. Jeg er et pligtopfyldende menneske, og jeg strækker mig langt for at opfylde, hvad jeg tror andre mennesker forventer af mig.

Gode relationer til andre mennesker betyder meget for mig, og jeg er villig til at arbejde målrettet og vedvarende for dem. Jeg ønsker at blive opfattet som et varmt, positiv og godhjertet menneske, men hvis jeg gennem længere tid føler at jeg bare giver og giver uden at få noget tilbage, så kan jeg kortvarigt reagere ret voldsomt følelsesmæssigt”.

Primær motivation og fokus:

  • Jeg får energi af at hjælpe andre mennesker
  • Jeg er et kærligt og uselvisk menneske
  • Jeg har mere at give end de fleste
  • Jeg kan næsten ikke få det over mine læber – men det er dejligt at få anerkendelse for det jeg gør

Typisk:

  • Empatiske, varme, hjælpsomme, føjende, pligtopfyldende følemennesker
  • Har primært fokus på andres følelser (i modsætning til 4´eren, der primært har fokus på egne følelser)
  • Møder andre smilende og positivt – og alligevel vurderende
  • Gode til at fastholde venskaber
  • Har ofte svært ved selv at bede andre om hjælp
  • Tilpasser sig ofte andre
  • Tillægger image stor betydning, og de “måler sig”, og sammenligner sig ofte med andre
  • Elsker at give” gaver” – men har svært ved selv at tage imod gaver og ros fra andre
  • Opleves ind i mellem som hovmodige, fordi de mener at vide, hvad andres behov og følelser er – og handler på det
  • Bliver sårede, kede af det og måske vrede, hvis de slet ikke anerkendes for deres støtte og omsorg

Typisk i overskud:

  • Er mere i kontakt med deres egne følelser og behov – fokus er i højere grad ”dem selv” frem for ”andre”
  • Bliver mere romantiske og kreative
  • Tror mere på egne evner

Typisk under stort pres:

  • At blive kritiseret eller over tid ikke blive anerkendt for indsatsen for at hjælpe andre er ting, der kan presse 2´ere voldsomt
  • Først vil de intensivere deres indsats for at hjælpe og støtte andre (i håb om at opnå anerkendelse). Fortsætter presset på trods heraf, vil de pludselig kunne komme i kontakt med stor vrede, hvor de reagerer eksplosivt mod andre
  • De kæmper pludselig for at få anerkendelse og for deres egen frihed – uden at tage de sædvanlige hensyn til andre. Det er som om kroppens instinkter har taget styringen.

Typisk i samarbejde:

  • At sørge for at gruppen trives med primært fokus på relationerne
  • Anerkender, støtter og motiverer andre
  • Selve den stillede opgave er underordnet relationsplejen
  • Arbejder for gruppens og andres interesser snarere end deres egne interesser
  • Uddelegerer gerne til andre
  • Pligtopfyldende og ambitiøse på gruppens vegne
  • Serviceorienterede – opmærksomme på andres behov

Typisk i konflikter:

  • Har det svært med konflikter
  • Holder deres følelser for dem selv i lang tid
  • Bliver følelsesmæssig intense, når de så siger noget
  • Markant tilstandsskift fra mild og empatisk til vred og egoistisk

Leder du efter noget …

... som du ikke kan finde? Så tøv endelig ikke med at kontakte os!

Kontakt os

Ahlgade 32, 1.sal
4300 Holbæk

Phone: 27215370 / 28352372

Web: lcro.dk