Konflikthåndtering
De fleste konflikter kan løses med professionel hjælp således, at alle implicerede parter bevarer værdigheden, samarbejdet kan fortsætte, og fyringer eller destruktivt samarbejde kan undgås.
la Cour & Rode er professionelle konfliktløsere. Vi har løst konflikter på arbejdspladser gennem mange år. Vi har erfaringen og redskaberne. Det har sparet arbejdspladserne for sygemeldinger, fyringer, destruktivt samarbejde, dårligt arbejdsklima – og penge!
Et typisk forløb for håndtering af en konflikt:
1. Vi har et indledende møde med ledelsen, hvor problemstillingerne, konflikten skitseres.
2. Vi afholder en samtale med hver af de involverede parter – for at klæde dem på til at møde hinanden i fælles dialog.
3. Vi bringer parterne sammen, og medierer processen.
4. Typisk er det nødvendigt for konfliktløsere og de involverede parter at mødes 2 gange efterfulgt af en kort opfølgningsgang.
5. En fælles aftale indgås parterne imellem i langt de fleste af tilfældene. Konflikten er løst således at samarbejdet kan fortsætte.
6. Afhængig af konteksten giver det måske mening at medinddrage lederen på dette stadie af processen.
7. Undtagelsesvist er konflikthåndteringen ikke lykkes. Det er dog blevet klart for alle implicerede, at konflikten består. Det er nu en ledelsesbeslutning, hvad næste skridt skal være.
Det siger vores kunder
”… mit forløb hos la Cour & Rode har givet mig rigtig mange redskaber, som jeg fremadrettet virkelig kan bruge til noget. Det har været en meget stor hjælp. Jeg kan kun stort anbefale la Cour & Rode …”
”… nogle af vores medarbejdere har modtaget individuel coaching af la Cour & Rode. Andre gange har vi benyttet la Cour & Rode til teamcoaching, hvilket har haft stor betydning for lederteamet. Vi har haft stor glæde og gavn af både den individuelle såvel som den teambaserede coaching og supervision – både på det personlige og kollegiale plan, hvilket i sidste ende kommer vores brugere til gode …”